Å se og bli sett

 

  En ny uke på veien og i utgangspunktet godt planlagt og fulle dager fra morgen til kveld, men den har vært lang og litt slitsom. 
Denne turen bestemte jeg meg for at jeg skulle bruke mobil mindre og heller se meg rundt, se på folk og få med meg hva som skjedde rundt meg. Det er helt utrolig å se hvor mye en telefon fjerner oss fra omverdenen. Grupper med mennesker, som sitter sammen, men som ser på hver sin telefon. Barn med iPad og ørepropper. Folk med headset og telefon 10 centimeter fra nesetippen. Eller par, hvor de muligens er på vei til felles ferie, og sitter fortapt ned i telefonen, for å oppdatere omverdenen på hvor flott de har det. Ganske komisk når man velger å iaktta dette på en ny måte. 
Det piper, plinger, ringer overalt. «Jeg må bare ta den», samtaler som blir avbrutt, meldinger som mottas og sendes som kanskje ikke var meningen at partner skulle se, et evig kaos i effektivitet og kommunikasjon. Jobber vi mer effektivt på denne måten? Lever vi et godt liv når vi alltid er tilgjengelig? Jeg bare spør. Er jeg i ferd med å bli sær og gammel kanskje?
I jobben min holder jeg kurs, og flere har sagt at jeg er en utdøende rase. Reise rundt fysisk å holde kurs når man heller kan ha e- learnings kurs. Misforstå meg ikke, jeg er effektiv, strukturert OG innovativ. Sammen med design avdelingen har vi laget digitalt kurs. Et godt verktøy til de som geografisk ikke får så ofte besøk, nyansatte og deltidshjelper. En god måte å sjekke om folk har tatt kurs, og om de har fått med seg hva det gikk ut på. 
På onsdagen hadde jeg mange kurs, fra morgen til kveld. Det er krevende, men jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at de som har hatt kurs fysisk, husker mer, og lenger. Menneskelige relasjoner og fysisk tilstedeværelse skal man ikke kimse av. Det  å kjenne igjen hverandre, en klem, et håndtrykk. Hvordan går det her? Og dukker det opp spørsmål utenom åpningstid så vet de hvor de får svar om de ringer, og de vet hvem de snakker med. Ikke monolog, men dialog. 

Vi er ikke «bare en butikkmedarbeider, en omreisende selger, eller varehussjef». Jeg pleier å starte kursene med å snakke om hvor heldige de er som har en jobb hvor det kommer folk som vil ha hjelp, og hvor de kan selge fine produkter folk både har bruk for og lyst på. 

Netthandel har kommet for å bli, men den dagen vi må stenge butikker, kontorer, for alt kan digitaliseres, da har vi mistet den menneskelige kjemien. 

Alle har vi behov for å se og bli sett. 





Kommentarer